Do tej pory o "kapliczkowym" projekcie pisałam kilka razy, zaprezentowałam też kilka obiektów w gminie Jednorożec: kapliczki skrzynkowe, w formie grot oraz murowane z wnękami. Opisałam też figury przydrożne. A przecież powinnam zacząć od podstaw! Dlatego dzisiaj nadrabiam trochę zaległości i zapraszam do skarbnicy wiedzy o tym, jak i gdzie szukać informacji o małej architekturze sakralnej. Prezentowane sposoby opatrzę konkretnymi przykładami z mojego projektu, o którym przeczytać można w osobnym wpisie: KLIK.
Gdzie szukać informacji o świątkach?
1. Opracowania ogólne (albumy, przewodniki...)
Wychodzę z założenia, że aby zacząć badać świątki na danym terenie (tak na serio, z założeniem napisania książki itp.), należy poznać teoretyczne podstawy - przeczytać powstałe już publikacje na ten temat, zarówno tyczące się typologii świątków, jak i ukazujące specyfikę konkretnego terenu. Pomocne będę więc wszelkie książki prezentujące dziedzictwo kulturowe, dzieje danego terenu i oczywiście literatura "kapliczkowa", w tym dwie podstawowe prace: Ocalić od zapomnienia. Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce T. Czerwińskiego i Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce T. Seweryna. O obu książkach pisałam w osobnym poście: KLIK.
2. Prasa
Szczególnie cenna jest prasa XIX-wieczna. Pozwala nierzadko na odnalezienie wzmianek, czasem też fotografii nieistniejących już obiektów. Opisy światków pojawić się mogą przy okazji etnograficznych relacji czy ciekawostek z danego regionu. Polecam przeszukać biblioteki cyfrowe :) A poniżej kilka przykładów znalezisk dotyczących gminy Jednorożec.
K. Ruski (K. Moszczyński), Puszcza Myszyniecka, "Ziemia" R. II (1911), nr 45, s. 732-734. |
Tadeusz Wojno, Wycieczka na Kurpie, "Czytelnia dla Wszystkich: tygodnik ilustrowany poświęcony nauce, literaturze, polityce i życiu bieżącemu", R. 1, nr 32 (11 sierpnia 1904), s. 504. |
"Kurier Warszawski", nr 207, 9/21.09.1877, s. 3. |
Tadeusz Wojno, Wycieczka na Kurpie, "Czytelnia dla Wszystkich: tygodnik ilustrowany poświęcony nauce, literaturze, polityce i życiu bieżącemu", R. 1, nr 32 (11 sierpnia 1904), s. 504. |
Nie należy zapominać o współczesnej lokalnej prasie. W przypadku gminy Jednorożec jest to kwartalnik "Głos gminy Jednorożec", znalazłam w nim pomocne materiały, nierzadko dzięki nim właśnie wiem, jak wyglądał dany obiekt przed wymianą na nowy postawiony w tym samym miejscu. Prasa pozwala mi też określić obiekty, jakich mam szukać - poniższego krzyża w Obórkach jeszcze nie znalazłam, choć wiem, że istnieje. Dzięki kwartalnikowi wiem też mniej więcej, jak wygląda.
Krzyż w Obórkach z 1905 r. z wyrytym napisem "SERCE JEZUSA ZMIŁUJ SIĘ NAD NAMI 1905 R.". Fot. Janusz Wojciechowski. Źródło: "Głos gminy Jednorożec" 3 (8)/2010, s. 4 okładki. |
3. Spisane wspomnienia mieszkańców
Niestety, to dość rzadkie źródło, ale czasem się zdarza, że mieszkańcy spisali swoje wspomnienia, najczęściej z ważnych wydarzeń w ich życiu i kraju. Jeśli wspomnienia dotyczą dawnego okresu, mogą zawierać informacje o obiektach już nieistniejących albo pomóc w datacji tych, które nadal stoją przy drogach i dróżkach. Ja korzystam ze wspomnień Stefana Wilgi, który skupił się w swej opowieści na okresie I wojnie światowej. Znalazłam w niej wzmianki o świątkach w Jednorożcu (krzyż na rogatkach z 1892 r.) i Stegnie (figurka, prawdopodobnie Nepomuk, przy drodze do Drążdżewa). Warto dowiedzieć się, czy w Waszej okolicy nie powstał przypadkiem taki "pamiętnik".
Stefan Wilga, Smutna dola Wioski Jednorożec, [spisane po 1945 r.] kserokopia rękopisu w posiadaniu autorki. |
Stefan Wilga, Smutna dola Wioski Jednorożec, [spisane po 1945 r.] kserokopia rękopisu w posiadaniu autorki. |
Stefan Wilga, Smutna dola Wioski Jednorożec, [spisane po 1945 r.] kserokopia rękopisu w posiadaniu autorki. |
4. Archiwalne rysunki i fotografie
To jedna z największych skarbnic wiedzy o świątkach, o ile jest. Plusy: pomoc przy datacji, określenie roli obiektu dla lokalnej społeczności, śledzenie zmian wyglądu obiektu, minusy: problemy z lokalizacją obiektu, wprowadzające w błąd podpisy. Ale od czego jest badacz?! :)
Niektóre zdjęcia pojawiały się już na stronie jako ilustracja do historii poszczególnych miejscowości w gminie, tym razem - jako ślad historii świątków. Zdjęcia krzyży misyjnych przy kościele w Jednorożcu można zobaczyć w poście o jego historii: KLIK, podobnie zdjęcia wykonane pod figurą Matki Bożej przed kościołem - w poście o OSP Jednorożec: KLIK. Na wielu zdjęciach z okresu I wojny światowej ze zbiorów Mirosława Krejpowicza widoczne są przydrożne krzyże (Olszewka, Małowidz): KLIK.
Pozostałe zdjęcia:
Archiwalne zdjęcie figury św. Jana Nepomucena na słupie w Połoni. Źródło: Celina Antosiak, Portrety wsi: Połoń, Głos gminy Jednorożec 3 (23)/2011, s. 17. |
Figura św. Jana Nepomucena na słupie w Połoni. Fot. J. Świderski, 1969 r. Ze zbiorów IS PAN. Źródło: T. Czerwiński, Ocalić od zapomnienia. Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce, Warszawa 2012. |
Grupa kobiet w strojach kurpiowskich pod figurą św. Jana Nepomucena w Olszewce. Lata 30. XX w. Kolekcja Jadwigi Urbanowicz w CATL. Źródło. |
Rysunki (archiwalne i współczesne):
Ozdoba ciesielska: drewniany kur brzozowy na krzyżu bramy cmentarnej w Jednorożcu, 1913 r. Już nie istnieje. Rys. Adam Chętnik. Źródło: Adam Chętnik, Życie puszczańskie Kurpiów, Warszawa 1971. |
Prawdopodobnie Nepomuk w Małowidzu. Rys. Teresa Piórkowska-Ciepierska. Źródło: Kapliczki kurpiowskie, Ostrołęka 2009. |
Nepomuk w Olszewce. Rys. Teresa Piórkowska-Ciepierska. Źródło: Kapliczki kurpiowskie, Ostrołęka 2009. |
Kilka praktycznych porad, jak znaleźć archiwalne fotografie i rysunki:
- postaraj się być w kontakcie z regionalistami i lokalnymi kolekcjonerami;
- przeszukaj XIX- i XX-wieczną prasę (biblioteki cyfrowe!);
- zaglądaj na strony prowadzone przez osoby zajmujące się historią Twojego regionu;
- przejrzyj książki dotyczące twojego regionu, dostępne w bibliotekach;
- przeszukaj zbiory rodzinne;
- zapytaj znajomych i mieszkańców Twojej miejscowości o to, czy nie posiadają zdjęć z przedstawieniem światków;
- czytaj lokalną prasę - w artykułach historycznych możesz natrafić na archiwalne zdjęcia;
- miej szczęście - czasem największe perełki znajduje się przez przypadek :)
5. Google Street View
Czasami nawet w bardzo krótkim czasie mogą nastąpić tak duże zmiany w wyglądzie i formie światków, że jeśli nie zdążyliśmy zrobić zdjęć, to nierzadko Google może nas naprawdę poratować. Zdjęcia w gminie Jednorożec zostały wykonanie w okresie lipiec-wrzesień 2012 r. i w wielu przypadkach pomogły mi odtworzyć dawny wygląd światków. Minusem jest niemożność dokładniejszego przybliżenia zdjęć lub to, że nie we wszystkie drogi wjechał Google ze swoim sprzętem i zrobił zdjęcia, więc nie wszystkie światki uda nam się znaleźć, ale i tak jest to duża pomoc. Poniżej kilka przykładów najbardziej ekstremalnych zmian. Oczywiście, zdarzają się bardziej subtelne, w wychwyceniu których pomaga Google Steet View.
Zdjęcia po lewej przedstawiają obiekty w 2012 r. (Google Street View), po prawej - zdjęcia wykonane przeze mnie w 2015 r.
Kobylaki-Wólka. |
Ulatowo-Pogorzel. |
Ulatowo-Słabogóra. |
6. Dokumentacja urzędowa
Mam na myśli uchwały rady gminy, wykazy obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe terenu czy projekty i plany na kolejne lata. Dzięki tym źródłom znalazłam spis zabytków w gminie Jednorożec oraz prezentację, w której znalazło się zdjęcie kapliczki wystawionej w 2011 r. w Stegnie, zrobione tuż po jej postawieniu. Takich materiałów można szukać w Internecie, bezpośrednio na stronach samorządu lokalnego lub w siedzibie władz samorządowych.
7. Wywiady z mieszkańcami
Ileż ciekawych informacji można dowiedzieć się od mieszkańców danej miejscowości - to wie tylko ten, kto spróbował! O oral history, czyli historii mówionej, można prowadzić zajęcia przez cały rok akademicki i pewnie jeszcze nie powie się wszystkiego, co powinno się wiedzieć. Nie ma co się rozpisywać, stwórz listę pytań i ruszaj do boju - porozmawiaj z ludźmi :)
8. Mapy
Jedno z moich ulubionych źródeł do historii światków! Plusy: pomoc przy datacji, minusy: zmiana układu sieci drożnej, problemy z identyfikacją i lokalizacją danego krzyża, tym samym symbolem (+) oznaczone są zarówno kapliczki, jak i krzyże, co stwarzać może problemy. Pomimo tego mapy, z których korzystam, to często nieoceniona pomoc! Poniżej kilka przykładów map wraz z obiektem, który na nich odnalazłam i dzięki mapie wydatowałam wraz z linkami do źródeł. Obiekty zaznaczone na mapach ("brązowa" z 1839 r. i biało-czarna z 1930-31 r.) musiały powstać przed tymi datami, co potwierdza stan drewna w odkrytych obiektach. Inne mapy, na których zaznaczono światki, mapy, z których korzystam, to: mapa z 1914 r. (i wręcz taka sama z 1921 r.), mapa z 1944 r. (KLIK i KLIK) oraz z 1995 r., zakupiona w księgarni kartograficznej.
Źródło. |
Źródło. |
Źródło. |
Źródło. |
Źródło. |
Jeśli proboszcz prowadzi rzetelnie kronikę parafialną lub przygotowuje różne spisy z okazji wizytacji, może się zdarzyć, że znajdziemy w takich aktach informacje na temat świątków. Podobnie u leśników - nierzadko tylko oni wiedzą, że w środku lasu znajdują się stare krzyże lub niedawno wystawione przez koła łowieckie kapliczki.
10. Wydawnictwa źródłowe, artykuły dotyczące lokalnej historii...
Znalazłam kilka ciekawych zapisów na temat świątków w artykułach prezentujących historię Jednorożca czy w książkach na temat historii gminy. Jestem pewna, że podobne znaleziska można spotkać w wielu opracowaniach dotyczących innych regionów. Udało mi się znaleźć wzmianki zarówno wo obiektach już nieistniejących, jak i tych, które znam z autopsji.
Źródło: Zapiski Ziemi Jednorożeckiej, red. M. Dworniczak i in., Jednorożec 2011. |
Źródło: Zapiski Ziemi Jednorożeckiej, red. M. Dworniczak i in., Jednorożec 2011. |
Źródło: Zapiski Ziemi Jednorożeckiej, red. M. Dworniczak i in., Jednorożec 2011. |
11. Zasoby Internetu
Zdjęcia odnalezione w sieci mogą pomóc w ustaleniu datacji czy śledzeniu zmian wyglądu świątka. Oczywiście, przy ich udostępnianiu należy pamiętać o prawach autorskich. Poniżej kilka zdjęć, które pomogły mi przy pracy nad projektem. W każdym przypadku zdjęcia po prawej wykonałam w 2015 r.
Zdjęcie po lewej pozwoliło mi pokazać zmianę wyglądu pomnika św. Floriana na przestrzeni lat. |
Zdjęcie po lewej ukazuje figurę św. Jana Chrzciciela taką, jaką ją pamiętałam przez wiele lat. Dopiero niedawno na posesji postawiono dom. |
Zdjęcie po lewej (przed 2009) i w środku (2009, fot. Mirosław Krejpowicz) pozwoliło na ukazanie zmian w wyglądzie kapliczki i jej otoczenia na przestrzeni lat. |
Jak zdjęcia uzyskane z różnych źródeł, w tym znalezione w sieci, pomogły mi datować zmiany w wyglądzie figur przydrożnych, można zobaczyć w poście je prezentującym: KLIK.
12. Zdjęcia lotnicze
To całkiem rzadkie źródło, ale jeśli jest, może pomóc przy ustalaniu lokalizacji światków. Aby jednak korzystać ze zdjęć lotniczych, trzeba mieć i dobre oko, i wyraźne zdjęcia, i znać okolicę. Poniżej przykłady (zgodnie z ruchem wskazówek zegara od góry po lewej: Parciaki, Lipa, Małowidz, Małowidz).
Źródło. |
13. Badania terenowe
Nic nie zastąpi samodzielnych badań. Polecam rower - jadąc samochodem wypatrzymy tylko te większe, bardziej widoczne świątki przy głównych drogach. Konieczna jest mapa (tradycyjna lub w wersji cyfrowej na telefon/ tablet itp.), warto zaopatrzyć się w lornetkę. Najlepiej od razu zaznaczać obiekty na mapie i robić notatki podczas postojów przy świątkach. Poszukiwanie świątków powinno się połączyć z wywiadami z mieszkańcami, choć można zrobić je też później, gdy przygotujemy cały katalog obiektów.
Nic nie zastąpi samodzielnych badań. Polecam rower - jadąc samochodem wypatrzymy tylko te większe, bardziej widoczne świątki przy głównych drogach. Konieczna jest mapa (tradycyjna lub w wersji cyfrowej na telefon/ tablet itp.), warto zaopatrzyć się w lornetkę. Najlepiej od razu zaznaczać obiekty na mapie i robić notatki podczas postojów przy świątkach. Poszukiwanie świątków powinno się połączyć z wywiadami z mieszkańcami, choć można zrobić je też później, gdy przygotujemy cały katalog obiektów.
Jak badać świątki?
- komparatystyka - szukanie powiązań i analogii pomiędzy wyglądem równych świątków zarówno na własnym terenie badań, jak i szerzej, najczęściej w celu datacji, motywów fundacji w powiązaniu z lokalizacją itp.;
- osadzenie w kontekście historycznym - nie możemy odrywać świątków od momentu, w którym zostały wystawione, nierzadko ich pojawienie się wiąże się z ważnym wydarzeniem, nie tylko w życiu fundatora (ratunek z choroby, prośba o modlitwę po śmierci), ale i w historii kraju - odzyskanie niepodległości, epidemia choroby, zniesienie zakazu stawiania nowych świątków itp.;
- podpatrywanie pracy innych - to naprawdę wiele daje, od starszych lub bardziej doświadczonych badaczy można nauczyć się technik, popatrzeć, czym pomóc sobie w pracy, wymienić się opiniami...
Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi "kapliczkowi" badacze rozszerzą swoje horyzonty, a nowi zapaleńcy nauczą się podstaw pracy nad małą architekturą sakralną. Jeśli o czymś zapomniałam lub jeśli macie jakieś pomysły na metody i źródła do badań nad świątkami, podzielcie się swoją wiedzą. Ja też ciągle się uczę i z chęcią zapoznam się w Waszymi sugestiami :)
Tekst powstał w ramach projektu "Wybrane aspekty dziedzictwa kulturowo-historycznego gminy Jednorożec. Kapliczki i krzyże przydrożne" realizowanego dzięki stypendium za wybitne osiągnięcia w różnych sferach działalności edukacyjnej dla szczególnie uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Powiatu Przasnyskiego w roku akademickim 2014/2015. Organizatorem i Fundatorem stypendium jest Starostwo Powiatowe w Przasnyszu.
Strona internetowa projektu (Facebook): KLIK.
Strona internetowa Fundatora: KLIK.
Projekt zakończył się wydaniem książki "Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w gminie Jednorożec". Publikacja jest dostępna w sprzedaży, więcej szczegółów: KLIK.
Do następnego! :)
Fajnie sobie radzisz na tym stypendium, tak dalej:)
OdpowiedzUsuńdziękuję :)
Usuń