Już mija siódmy miesiąc, jak dodaję posty z tej serii ;)
A co dzisiaj?
A dzisiaj wpis odnośnie wydarzenia, którego rocznica już była, i to na początku miesiąca. Jest jednak ono w historii Polski bardzo ważne, dlatego o nim przypominam.
UNIA LUBELSKA 1569, moi Państwo! ;)
Zapraszam :*
Unia lubelska z 1569 roku to punkt zwrotny w
stosunkach polsko-litewskich. Jej geneza jest skomplikowana, a historycy
przedstawiają ją w różny sposób. Przyczyny unii lubelskiej możemy pogrupować na
zewnętrzne i wewnętrzne.
Do przyczyn zewnętrznych z pewnością należy
zaliczyć wojnę inflancką[1],
którą Wielkie Księstwo Litewskie prowadziło przeciwko Moskwie samodzielnie, w
późniejszym czasie z wyraźną pomocą militarną i dyplomatyczną Korony[2].
Działania wojenne wyczerpały siły litewskie, obciążając znacznie tamtejszą
szlachtę poprzez służbę wojskową i podatki oraz przynosząc Wielkiemu Księstwu
duże straty, m. in. utratę Połocka[3].
Oprócz zagrożenia rosyjskiego zwracano też uwagę na zagrożenie ze strony
Tatarów, co dotyczyło jednak tylko szlachty na Wołyniu. Odgrywała ona
dominującą rolę na Ukrainie i dążyła do unii z Polską, licząc na zabezpieczenie
Ukrainy przed najazdami tatarskimi[4].
Wśród przyczyn wewnętrznych należy wskazać
dążenie szlachty Wielkiego Księstwa Litewskiego do uzyskania polskich
przywilejów szlacheckich, szczególnie na Podlasiu. W literaturze zaznaczano, iż
szlachta litewska chciała unii, podczas gdy magnateria Wielkiego Księstwa była
jej przeciwna. Należy jednak zwrócić uwagę, iż szlachta litewska uzyskała
zasadniczo przywileje szlachty polskiej w ramach II Statutu Litewskiego w 1566
roku, jednak reformy te nie w pełni zrównały szlachtę z Wielkiego Księstwa
Litewskiego ze szlachtą koronną. Poza tym zwracano uwagę na ówczesną słabość
szlachty litewskiej w stosunku do magnaterii, stąd szlachta zrozumiale dążyła
do zbliżenia z Polakami w celu umocnienia swej pozycji w Wielkim Księstwie[5].
Zwracając uwagę na odrębność interesów szlachty
i magnaterii Wielkiego Księstwa trzeba zauważyć, iż obie grupy dążyły do
zachowania swojej państwowości w ramach unii z Koroną. Poza tym, przeciwna unii
magnateria został osłabiona w latach 60. XVI wieku, głównie po śmierci jej
przywódcy i przeciwnika unii z Polską, Mikołaja Czarnego Radziwiłła. Magnaterię
jako grupę osłabiała rywalizacja Radziwiłłów z Chodkiewiczami, zakończona
zbliżeniem drugiego rodu do domu królewskiego i ostatecznym poparciem idei unii
z Koroną[6].
Mikołaj Czarny Radziwiłł. Sztych Hirsza Leybowicza według portretu z XVI wieku. |
Podział administracyjny Wielkiego Księstwa Litewskiego około 1550 roku. |
Również szlachta polska dążyła do zjednoczenia z
Wielkim Księstwem Litewskim. Unia polsko-litewska była jednym z zasadniczych
celów ruchu egzekucyjnego, mieściła się w zakresie programu modernizacji
państwa i ustroju demokracji szlacheckiej. Badacze często podnoszą problem
dążenia szlachty polskiej do ziemi i urzędów na Wschodzie, co było związane z
przeludnieniem Korony[7].
Należy przy tym pamiętać o tym, że Polacy domagali się zrównania praw z
Litwinami na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego w dostępie do ziemi,
godności i urzędów na zasadzie wzajemności.
Ważną rolę odegrał Zygmunt August, który od 1562
roku konsekwentnie dążył do zawarcia unii polsko-litewskiej[8].
Jego pozycja zmieniała się w zależności od rozwoju wydarzeń politycznych w
Koronie i Wielkim Księstwie. Niewątpliwie ważną rolę odegrał brak potomstwa
Zygmunta, co rodziło obawę szlachty przed wymarciem dynastii Jagiellonów po
śmierci króla i rozpadem unii polsko-litewskiej. W tej sytuacji August czynił
wszelkie starania, by zapobiec takiemu rozwojowi wypadków i złączyć oba państwa
silniejszymi więzami. To wiązało się z potrzebą stworzenia nowych instytucji,
wspólnych dla Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego, istniejących obok
jednego monarchy.
Portret Zygmunta II Augusta, warsztat Lucasa Cranacha Młodszego, ok. 1555 r. |
Przesłanką skłaniającą ku unii były także
reformy wewnętrzne w Wielkim Księstwie Litewskim. Właśnie upodobnienie ustroju
wewnętrznego Wielkiego Księstwa do Korony stało się decydującym czynnikiem,
zapewniającym trwałość unii polsko-litewskiej. Dodatkowo, także rozwój
gospodarczy i kulturalny Królestwa Polskiego w I połowie XVI wieku sprawiał, iż
kraj ten był atrakcyjnym partnerem dla sąsiadów, szczególnie dla Wielkiego
Księstwa Litewskiego.
Zawarcie unii polsko-litewskiej nastąpiło na
sejmie lubelskim w 1569 roku. Obradował on z przerwami ponad pół roku (od 10
stycznia[9]
do 12 sierpnia[10])
w Lublinie, osobno sejm litewski i osobno koronny. Sejm lubelski można
podzielić na trzy okresy: wstępny, okres obrad polskiego sejmu oraz końcowy
okres wspólnych obrad.
Pierwszy okres trwał do ucieczki Litwinów,
którzy bez pożegnania władcy wyjechali z Lublina w nocy z 28 lutego na 1 marca.
Do tego czasu każda ze stron przedstawiła ogółowi własne stanowisko[11].
Unia według Litwinów miała być rozwiązaniem pośrednim między unią personalną i
realną a przymierzem wojskowym. Plan litewski zakładał: brak wspólnej elekcji,
istnienie odrębnych sejmów: polskiego i litewskiego obok sejmu wspólnego dla
obu organizmów, odrębne urzędy, wspólne poselstwa zagraniczne oraz prawo
nabywania ziem dla Polaków na terenie Wielkiego Księstwa. Polacy odrzucili
propozycję strony litewskiej, po czym posunięcia mediacyjne przedsięwziął
Zygmunt August, jednak nie przyniosły one skutku. Dalsze pertraktacje przerwała
ucieczka Litwinów z Lublina, świadectwo determinacji, ale też braku wyczucia
sytuacji oraz zdolności dyplomatycznych, co stanowiło podstawę do zerwania
sejmu i mogło być spowodowane obawą przed narzuceniem Wielkiemu Księstwu
Litewskiemu polskiej koncepcji unii[12].
Drugi okres działania sejmu lubelskiego trwał do
powrotu przedstawicieli strony litewskiej na obrady oraz wznowienia rozmów 7
czerwca 1569 roku. W tym czasie rozegrały się najważniejsze wydarzenia sejmu,
związane z kwestią inkorporacji do Korony Podlasia, Wołynia i Kijowszczyzny,
czyli bezpośredniego oderwania tych ziem od Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Postulat ten został wysunięty przez polską szlachtę. Zygmunt August zaaprobował
to rozwiązanie, przeprowadził pertraktacje z pozostałymi w Lublinie posłami
podlaskimi i wołyńskimi, po czym 5 marca 1569 roku ogłosił aneksję Podlasia do
Korony. Równolegle rozmawiano z Wołynianami co do warunków inkorporacji do
Korony[13].
Ostateczny akt włączenia Wołynia do Korony podpisano 27 maja 1569 roku i
dotyczył on także Bracławszczyzny[14].
Postulat przyłączenia Kijowszczyzny wysunęli Wołynianie, do czego początkowo
sceptycznie nastawieni byli Polacy. Zwracano uwagę na konieczność wzrostu
wysiłku militarnego i finansowego Korony na wschodzie w walce z wrogiem:
Tatarami[15]
i Moskwą[16].
Ostatecznie akt inkorporacji Kijowszczyzny podpisano 6 czerwca, co zakończyło
spór polsko-litewski na sejmie lubelskim.
Przywileje inkorporacyjne zawierały
sformułowania strony polskiej, dotyczące przyłączenia Wołynia i Kijowian do
Polaków jako „równi do równych, wolni do wolnych”[17],
co wskazywało na wolnościowy i równościowy charakter unii lubelskiej. W
uzasadnieniu inkorporacji Korona użyła historycznych argumentów, akcentując
fakt, iż Podlasie, Wołyń i Kijowszczyzna stanowiły kiedyś własność polską i
stąd potrzeba powrotu do Królestwa tych terenów. Były to jednak insynuacje,
ponieważ te tereny nigdy nie należały do Korony Polskiej[18].
Zwracając uwagę na aspekt prawny inkorporacji
Kijowszczyzny, Podlasia i Wołynia do Królestwa Polskiego, należy zauważyć, iż
akty aneksyjne były złamaniem prawa przez wielkiego księcia litewskiego,
Zygmunta Augusta w stosunku do zapisów, które on sam zatwierdził oraz
zaprzysiągł. Chodzi tu głównie o zapis na temat integralności terytorium
Wielkiego Księstwa Litewskiego, potwierdzony w przywilejach ziemskich, m. in. z
1547 roku oraz w II Statucie Litewskim z 1566 roku[19].
Umiarkowane rozwiązania wzięły górę nad
radykalizmem na zjeździe w Wilnie 20 marca 1569 roku, kiedy ułożono litewski
kontrprojekt unii, przeciwstawiono później w uchwale z 24 marca, podjętej przez
sejm koronny in contumaciam[20],
czyli w nieobecności posłów i panów-rady litewskich[21].
W celu wznowienia rokowań w sprawie unii wysłano do Lublina delegację, jednak
rozmowy niedługo po wznowieniu przerwano, a władca wyznaczył termin nowych
sejmików przedsejmowych na dzień 10 maja 1569 roku.
W drugim okresie obrad sejmu lubelskiego, 30
marca (antydatacja na 24 marca[22])
1569 roku opracowano nowy projekt unii polsko-litewskiej, jednak była to
jednostronna deklaracja Zygmunta Augusta i strony polskiej, bez udziału
delegacji litewskiej. Stanowił on jednak punkt wyjścia dla pertraktacji
końcowego okresu obrad sejmu, miał umiarkowany charakter i w większości był
powtórzeniem ustaleń sejmu warszawskiego z lat 1563-1564. Projekt ten zakładał:
wspólne sejmy dla Korony i Wielkiego Księstwa, rezygnację z uroczystości
podniesienia na wielkiego księcia litewskiego[23]
oraz odrębność sądów, prawa i urzędów. Kolejne postanowienia dotyczyły
zachowania tytułu Wielkiego Księstwa Litewskiego, przymierze wojskowe i wspólne
poselstwa.
Od 7 czerwca 1569 roku datuje się ostatni okres
obrad sejmu lubelskiego z udziałem zarówno Polaków, jak i Litwinów, którzy
przestawili własne projekty unii. Strona litewska wyraziła zgodę na kondominium
polsko-litewskie w Inflantach i na jedną, polską pieczęć do zatwierdzenia
przywilejów dnia 28 marca 1569 roku, co było przełomem w pertraktacjach.
Uroczyste posiedzenie sejmu, połączone z odczytem aktu unii polsko-litewskiej,
jego podpisaniem oraz zaprzysiężeniem odbyło się 1 lipca 1569 roku. Sejm jednak
obradował jeszcze do 12 sierpnia, wydając w tym czasie dokumenty uzupełniające:
ustalenie porządku rady koronnej polskiej i litewskiej[24],
„Potwierdzenie unii między narody polskimi i litewskimi na sejmie walnym
lubelskim roku 1569 skończonej”[25]
oraz konstytucje sejmowe „obojga narodu uniowanego: polskiego i litewskiego” z
dnia 11 sierpnia 1569 roku[26].
Unia Lubelska – obraz Jana Matejki. O Matejce i jego twórczości pisałam TUTAJ. |
W akcie
unii lubelskiej, wystawionym przez sejmy: koronny i litewski 1 lipca, a w tak
samo brzmiącym egzemplarzu przez króla 4 lipca[27],
uznano, iż już Królestwo Polskie, Wielkie
Księstwo Litewskie jest jedno nieróżne i nierozdzielne ciało, a także nieróżna,
ale jedna spólna Rzeczpospolita, która się z dwóch państw i narodów w jeden lud
zniosła i spoiła[28].
Oświadczenie to przejęto niemal bez zmian z aktu unii mielnickiej z 1501 roku[29].
Akt unii lubelskiej, tekst oryginalny TUTAJ. |
Postanowiono wspólną elekcję króla, który
zachował tytuł wielkiego księcia litewskiego. Koronacja w Krakowie[30]
nie miała być uzupełniana wyniesieniem na tron litewski. Władca miał
zatwierdzać wspólne prawa i przywileje obu narodów. Warto zaznaczyć, iż w
ostatecznym kształcie dokumentu unii pominięto drażliwą kwestię pieczęci do
zatwierdzania przywilejów. Przysięgi miały być składane królowi i Koronie
Polskiej zarówno przez urzędników polskich, jak i przyszłych litewskich, przy
czym nie istniało analogiczne zobowiązanie Polaków wobec Wielkiego Księstwa
Litewskiego. Zatwierdzono postanowienia odnośnie wspólnej polityki
zagranicznej, obejmujące konsultacje w celu wysłania posłów zagranicę, wspólne
umowy czy międzynarodowe przymierza. Przewidziano likwidację umów szkodliwych
dla jednej ze stron. Ustalono wzajemną pomoc w razie potrzeby oraz wspólny sejm[31]
(odbywający się w Warszawie[32]),
z jednoczesną likwidacją dawnych sejmów litewskich i polskich. Przedstawiciele
Wielkiego Księstwa Litewskiego w osobie posłów i senatorów litewskich weszli do
polskiego parlamentu[33],
przy czym wprowadzono zasadę przemieszania zarówno posłów, jak i senatorów.
Ściśle wyznaczono określoną hierarchię posłów i senatorów poszczególnych
województw i biskupstw. Wysoko w hierarchii uplasowali się reprezentanci
województwa wileńskiego i trockiego oraz biskup wileński. Wojewoda wileński
znajdował się na czwartym miejscu hierarchii świeckiego senatu, kasztelan
wileński trzy miejsca niżej, a biskup wileński, na przemian z poznańskim, na
trzecim miejscu. Do senatu włączono tylko częściowo radę panów litewskich,
mająca swoich odpowiedników w polskim senacie: biskupów, wojewodów, kasztelanów
i „ministrów” (należeli do nich: marszałek wielki i nadworny, kanclerz,
podkanclerzy i podskarbi wielki). Wykluczono licznych urzędników dworskich i
kniaziów, co w sumie dało 140 osób w senacie: 113 z Korony i 27 senatorów
litewskich. Główną przyczyną dużej dysproporcji pomiędzy liczbą polskich a
litewskich senatorów była zmiana liczby kasztelanów: 73 koronnych oraz 10 z
Wielkiego Księstwa, co wiązało się z nowością tego urzędu w Wielkim Księstwie.
Mniejsze różnice liczebnościowe pomiędzy reprezentantami Korony a Wielkiego
Księstwa występowały w gronie wojewodów (22 polskich i 10 litewskich) i
„ministrów”, których było po 5. Dysproporcje te jednak nie miały znaczenia,
ponieważ decyzje w senacie podejmowano większością głosów. W izbie poselskiej
obradowało 114 posłów polskich, w tym kilku pruskich, oraz 48 litewskich.
Decyzje w tej izbie nie były zasadniczo objęte zasadą większości głosów,
obowiązywała tu jednomyślność[34].
Kolejne postanowienie unii lubelskiej to
zachowanie w mocy wszelkich przywilejów, praw i wolności, nabytych w Koronie i
na Litwie od poczęcia uniej[35],
czyli od roku 1385. W drodze wyjątku zniesiono myta oraz cła w Koronie i w
Wielkim Księstwie Litewskim zarówno dla duchowieństwa, jak i dla szlachty,
obejmujące towary pochodzące z ich gospodarstw. Utrzymano odrębność litewskich
urzędów centralnych i całej administracji: kanclerz i podkanclerzy kierowali
osobną litewską kancelarią, hetman wielki i polny dowodzili wojskiem, natomiast
podskarbi wielki zawiadywał skarbem litewskim. Zachowano też odrębność
sądownictwa litewskiego, opartego na polskich wzorcach i prawa sądowego (II
Statut Litewski). Ustanowiono wspólną monetę pod względem wagi i wartości[36],
jednak bito ją osobno w Koronie i osobno w Wielkim Księstwie, pod stemplem
każdego z państwa (zapis przejęty z unii z 1505 roku). Z ostatecznego tekstu
unii usunięto zapis, mówiący o zakazie nabywania majątków na terenie Wielkiego
Księstwa przez Polaków. Postanowiono, iż egzekucja dóbr nie obejmie terenu
Wielkiego Księstwa Litewskiego, co w praktyce oznaczało pozostawienie nadań
dóbr wielkoksiążęcych na rzecz magnaterii.
Unia lubelska okazała się być kompromisem między
inkorporacyjnym stanowiskiem strony polskiej a luźnym związkiem państw,
forsowanym przez przedstawicieli Wielkiego Księstwa Litewskiego. Polacy
zrezygnowali z planów inkorporacji Wielkiego Księstwa Litewskiego do Korony, a
Litwini zgodzili się na wspólne państwo za cenę samodzielności wewnętrznej
Wielkiego Księstwa w ramach Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Nowo wypracowana
koncepcja federalistyczna polegała na wspólnej władzy ustawodawczej (sejm
walny), przy zachowaniu odrębności władzy wykonawczej (zatwierdzono jednak
wspólnego władcę) i sądowniczej. Unia realna była od 1569 roku podstawą prawną
federacji polsko-litewskiej, która przejmowała część suwerennych praw obu
części składowych, Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego[37].
Rzeczpospolita Obojga Narodów po unii lubelskiej w 1569 roku. |
Problemów nastręcza wzajemna relacja między
Koroną a Wielkim Księstwem po unii lubelskiej. Nie można mówić tu o pełnej
równości obu stron, chociaż późniejszy przebieg stosunków polsko-litewskich
wskazuje na równość Polaków i Litwinów jako naczelną zasadę w ich relacjach.
Honorowe pierwszeństwo polskich posłów i senatorów czy koronacje królewskie w
Krakowie wskazują na niekwestionowaną przewagę tradycji polskiej. Źródłem
nierówności stron: polskiej i litewskiej były różnice wynikające z
administracji i ustroju, zwłaszcza jeśli chodzi o urzędy i ich zadania. Nierówność
obu stron powodowała też bierność strony litewskiej, która nie przeforsowała
zapisu kolejności zmiany miejsca obrad sejmowych, raz w Koronie, a innym razem
w Wielkim Księstwie, choć wysuwano postulaty, by co trzeci sejm odbywał się na
terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego, w Grodnie[38].
Problemem jest także kwestia „dobrowolności” lub
„przemocy” Polaków nad Litwinami. Dokument sprawia wrażenie dobrowolnego
porozumienia obu stron przy mediacji Zygmunta Augusta, jednak inkorporacja
Podlasia, Wołynia i Kijowszczyny przemawia za naciskiem Polaków na Litwinów,
przy czym należy pamiętać, iż Podlasianie i mieszkańcy Wołynia sami dążyli do
złączenia z Koroną. Akt unii podpisali zgodnie: król, strona polska i litewska,
co świadczy o „dobrowolności” tego dokumentu, mimo pewnych zastrzeżeń[39].
Można pokusić się o stwierdzenie, iż utrata
znacznej części terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego na rzecz Korony
Polskiej była spowodowana postawą strony litewskiej (ucieczka z Lublina).
Zarzutem skierowanym w stronę Wielkiego Księstwa może być też to, iż państwo
litewskie nie potrafiło lub w małym stopniu przyciągało i zainteresowało sobą
elity ruskie z południa Wielkiego Księstwa, który, wobec słabości Wielkiego
Księstwa Litewskiego i zagrożenia ze strony absolutystycznej Moskwy[40],
wybrały demokratyczny ustrój Korony. Fakt ten świadczy o atrakcyjności
polskiego ustroju w XVI wieku[41].
Dowodem mocarstwowości nowo powstałego
Rzeczpospolitej Obojga Narodów po 1569 roku mogą być zwycięskie wojny z Moskwą,
dzięki którym Wielkie Księstwo Litewskie osiągnęło główne korzyści
terytorialne: odzyskało Połock (1582), Smoleńsk (1618) i wiele ziem ruskich,
utraconych w walkach od 1492 roku[42].
Unia zakończyła także sięgające połowy XIV wieku spory polsko-litewskie o Wołyń
i Podole. Korona, po aneksji tych terenów, przejęła ciężar wojny z Tatarami.
Zmieniła się też struktura społeczna i polityczna państwa: wzrosła rola i
potęga litewsko-ruskiej oraz polskiej magnaterii, co doprowadziło do oligarchii
magnackiej w okresie późniejszym. Zmiany zaszły także w szeroko rozumianej
kulturze: osłabienie elit politycznych i kulturalnych w Wielkim Księstwie i
szczególnie na Rusi w wyniku polonizacji szlachty Wielkiego Księstwa
Litewskiego oraz ekspansja kultury polskiej na tereny wschodnie, czyli
okcydentalizacja kultury[43].
Ziemie ruskie wcielone do Korony zachowały autonomię: prawo ruskie, oparte o II
Statut Litewski, język ruski oraz równouprawnienie katolików i prawosławnych[44].
Warto zaznaczyć też zdanie Litwinów, którzy
uważają, iż unia lubelska wpłynęła na dalsze osłabianie Wielkiego Księstwa i
umocniła polonizację terenów litewsko-ruskich. Również niepokoje społeczne i
zaostrzone stosunki na Ukrainie w połowie XVII wieku swoją genezą sięgają unii
z 1569 roku, która doprowadziła do ekspansji magnatów i polskiej szlachty na
tereny wschodnie, gdzie w wyniku najazdów tatarskich powstało wiele dogodnych
do kolonizacji terenów[45].
[1] A. Januškevič, Unia lubelska a wojna inflancka: wzajemna
współzależność na tle polityki wewnętrznej Litwy, w: Unia lubelska z 1569 roku. Z tradycji unifikacyjnych I Rzeczpospolitej,
red. T. Kempa, K. Mikulski, Toruń 2011, s. 45.
[2] J. Bardach, O Rzeczpospolitą. Dzieje
związku Polski z Litwą do schyłku XVIII wieku, Warszawa 1998, s. 46.
Politykę króla wobec unii scharakteryzował w swojej relacji do Rzymu nuncjusz
papieski Juliusz Ruggieri: Ma Jego
Królewska Mość inny zamiar, który go niemało zajmuje, to jest zjednoczenie
Litwy z Koroną w sposób niżej opisany, a to tym końcem, aby połączone siły
mogły łatwiej opierać się wspólnym nieprzyjaciołom, a mianowicie Moskwie,
której, jak się okazało z doświadczenia, Litwini nie są w stanie podołać, a
Polacy, nie będąc z nimi złączeni, nie chcieli wojować w tamtych stronach bez
żołdu.
[3] A. Januškevič,
Początek przełomu: sejm wileński 1563 r.
na tle wojny inflanckiej i reform ustrojowych w Wielkim Księstwie Litewskim,
w: Rzeczpospolita państwem wielu
narodowości i wyznań, red. T. Ciesielski i A. Filipczak-Kocur,
Warszawa-Opole 2008, s. 81.
[4] G.
Błaszczyk, Litwa na przełomie średniowiecza i nowożytności: 1492-1569, Poznań
2002, s. 144.
[5] H. Łowmiański, Polityka Jagiellonów, wyd.
2, Poznań 2006, s. 619.
[6] G. Błaszczyk, op. cit., s.
145.
[7] Ibidem, s. 145. Wydaje się, iż w tych
twierdzeniach jest sporo przesady, choć takie działania występowały w
późniejszym okresie historii.
[8] A.
Januškevič, op. cit., s. 46.
[9] J. Bardach, op. cit., s. 24. J. Bardach pisze o 19 stycznia 1569 roku.
[10] Idem, Studia z ustroju i prawa Wielkiego
Księstwa Litewskiego XVI-XVII w., Warszawa
1970, s. 54. Sejm lubelski był złożony już na 23 grudnia 1568
roku.
[11] H. Lulewicz, Gniewów o unię ciąg dalszy: stosunki polsko-litewskie w latach 1569-1588,
Warszawa 2002, s. 21; H. Wisner, Unia. Sceny z przeszłości Polski i Litwy, Warszawa 1988, s. 114. Polacy przełożyli
dwa projekty unii: jeden autorstwa biskupa krakowskiego Filipa Padniewskiego,
idący na spore ustępstwa wobec Litwinów
oraz drugi, późniejszy plan, datowany na 12 lutego. Ten ostatni przewidywał:
jeden wspólny sejm, likwidację podniesienia książąt litewskich (odpowiednik
koronacji na króla polskiego) oraz prawo posiadania urzędów i majątków
ziemskich dla Polaków w Wielkim Księstwie Litewskim i Litwinów w Koronie. Padniewski chciał zastąpienia nazwy „Wielkie Księstwo Litewskie”
określeniem „Nowa Polska”, co zrównałoby Litwę z koronnymi prowincjami:
Małopolską i Wielkopolską.
[12] A. Rachuba i in., Historia Litwy: dwugłos polsko-litewski, tł. Jolita Karczewska-Rus, Warszawa 2009, s.
84.
[13] G. Blaszczyk, op. cit., s. 148. Nie
pertraktowano w sprawie samej inkorporacji, ponieważ mieszkańcy Wołynia byli
jej przychylni. Na postawę propolską szlachty wolińskiej wpłynęły: atrakcyjność
przywilejów szlachty polskiej (także po 1566 roku) oraz słabość Wielkiego
Księstwa Litewskiego na południowym-wschodzie, nie będącego w stanie zabezpieczyć
przygranicznych terenów przez najazdami tatarskimi. Chęć zbliżenia z Koroną
Wołynianie postulowali już w 1568 roku, domagając się wspólnego z Koroną sejmu.
[14] G. Błaszczyk, op. cit., s. 159; H. Lulewicz, op. cit., s. 26. Jeszcze w XV wieku
istniał tradycja odrębności Rusi. Symboliczną rolę w tym względzie odegrała
likwidacja księstwa kijowskiego przez Kazimierza Jagiellończyka w latach
1470-1471, gdy po śmierci kniazia Semena Olelkowicza król powołał w Kijowie na
stanowisko swojego urzędnika Marcina Gasztołda, litewskiego katolika, który
został pierwszym wojewoda kijowskim. W ten sposób ostatnie wielkie księstwo
dzielnicowe Rusi, posiadające odrębną tradycję, spadło do rangi województwa
Wielkiego Księstwa Litewskiego. Późniejsze
próby wyodrębnienia się Kijowa nie powiodły się. Idea Rusi jako
samodzielnej jednostki politycznej upadła w latach 90. XV wieku w wyniku
opozycji panów litewskich wobec podziału państwa na Litwę i Ruś przez
przekazanie terytorium danego księstwa kijowskiego Zygmuntowi Jagiellończykowi.
[15] J. Bardach, O Rzeczpospolitą, s. 24.
[16] Idem, Studia z ustroju…, s. 55.
[17] Ibidem, s. 148.
[18] G. Błaszczyk, op. cit., s. 149.
[19] Ibidem, s. 149.
[20] J. Bardach, O Rzeczpospolitą, s. 25.
[21] H.
Wisner, op. cit., s. 121.
[22] G. Błaszczyk, op. cit., s. 150.
[23] E. Dubas-Urwanowicz, Możnowładztwo koronne i Wielkiego Księstwa
Litewskiego latach 1492-1569. Próba porównania, w: Rzeczpospolita państwem wielu narodowości i wyznań, red. T.
Ciesielski i A. Filipczak-Kocur, Warszawa-Opole 2008, s. 179-196. Do 1563 roku
stolec wielkoksiążęcy miał charakter dziedziczny, chociaż istniało tzw.
podnoszenie na stolec gospodarski, wybór realizujący się przez zgodę elit
możnowładczych na przejęcie władzy wielkiego księcia litewskiego przez
kolejnego reprezentanta dynastii Jagiellonów.
[24] H. Łowmiański, op. cit., s. 627.
[25] H. Wisner, op. cit., s. 122.
[26] G. Błaszczyk, op. cit., s. 150.
[27] J. Bardach, Studia z ustroju…, s. 56.
[28] S. Grzybowski, Dzieje Polski i
Litwy (1506-1648), w: Wielka Historia Polski, t. 4, Kraków 2000, s. 146.
[29] J. Bardach, Studia z ustroju…., s. 56.
[30] S. Grzybowski, op. cit., s. 145-146.
[31] J. Bardach, O Rzeczpospolitą, s. 27. W praktyce aż po przełom XVII i XVIII
wieku obok wspólnych sejmów polsko-litewskich odbywały się osobne zgromadzenie
litewskie, zwane zjazdami głównymi Wielkiego Księstwa Litewskiego lub
konwokacjami wileńskimi.
[32] Idem, Studia z ustroju…, op. cit., s. 56.
[33] S. Kutrzeba, Historia ustroju Polski w zarysie, t. 2: Litwa, Lwów 1921, s. 142. Do wspólnego
senatu włączono tylko tych z członków poprzedniej litewskiej rady
wielkoksiążęcej, którzy godnościami odpowiadali członkom polskiej rady: 2
biskupów litewskich, 9 wojewodów oraz starostę żmudzkiego (stojącego na równi z
wojewodami), 10 kasztelanów oraz ministrów: kanclerza i podkanclerzego, marszałka
wielkiego i nadwornego oraz podskarbiego ziemskiego.
[34] G. Błaszczyk, op. cit., s. 152.
[35] S. Grzybowski, op. cit.,
s. 146. W odniesieniu do Wielkiego Księstwa były to przywileje ziemskie,
dzielnicowe oraz II Statut Litewski.
[36] Z. Kiaupa i
in., Historia Litwy: od czasów
najdawniejszych do 1795 roku, tł. na jęz. pol. Piotr Grablunas i in.,
Warszawa 2008, s. 229.
[37] G. Błaszczyk, op. cit., s. 153-154. W
nauce polskiej można wyróżnić trzy odrębne stanowiska, dotyczące charakteru
unii lubelskiej:
1. Unia realna (Stanisław Kutrzeba): koncepcja podkreślająca
powstanie nowych instytucji wspólnych dla Wielkiego Księstwa i Polski: władca,
sejm, elekcja króla i polityka zagraniczna.
2. Unia federalna (federacja, związek państwowy; Oskar
Halecki): związek dwóch państw, które utworzyły wspólne państwo, Rzeczpospolitą
Obojga Narodów (litewskiego i polskiego).
3. Państwo unitarne (Oswald Balzer): powstanie jednego
państwa przy jednoczesnej likwidacji państwowości litewskiej po 1569 roku.
Jednak stanowisko to jest nie do przyjęcia, ponieważ Wielkie Księstwo Litewskie
istniało także po unii lubelskiej aż do rozbiorów w końcu XVIII wieku. Jedyne
co można przyjąć z tej koncepcji, to utrata części suwerenności Wielkiego
Księstwa po unii lubelskiej, co jest regułą w związkach państw, będących
częścią federacji (tak stało się też z Koroną). Z biegiem czasu pogłębiała się
integracja obu państw, jednak nigdy nie została ona zakończona.
[38] J. Bardach, Studia z ustroju…, op. cit., s. 60.
[39] G. Błaszczyk, op. cit., s. 155-156.
Rokowania przedunijne na sejmie lubelskim przemawiają za tezą o „przemocy”
Polaków, ponieważ znane są przykłady nacisku zarówno Polaków, jak i Zygmunta
Augusta na stronę litewską.
[40] A.
Rachuba i in., op. cit., s. 84. Wielkie
Księstwo Litewskie nie było w stanie wykorzystać osłabienia państwa
moskiewskiego, związanego z wewnętrznymi walkami z opozycją, ponieważ, jak
wykazał popis litewskich sił zbrojnych z 1567 roku, były one w większości
zupełnie nieprzystosowane do nowoczesnych wymogów wojennych, źle uzbrojone i
wyposażone, choć stosunkowo liczne (około 27 200 koni i prawie 5 700
drabów, czyli piechoty), daleko odbiegały od możliwości Moskwy.
[41] J. Bardach, Studia z ustroju…, op. cit., s. 61.
[42] S. Kutrzeba, op. cit., s. 146.
[43] G. Błaszczyk, op. cit., s. 158.
Przejawiało się to w przejmowaniu zdobyczy cywilizacji Zachodu przez
mieszkańców ziem ruskich i litewskich za pośrednictwem Korony.
[44] Ibidem, s. 158.
[45] Ibidem, s. 157.
See ya!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz