Dziś wrzucę Wam kilka ciekawych materiałów źródłowych z mojej pracy Przasnysz 1918, dotyczących lat I wojny światowej.
Zapraszam! :)
1.
Wykaz kościołów uszkodzonych i zniszczonych oraz
dzwonów kościelnych zabranych podczas I wojny światowej w diecezji
płockiej-1915 r.
Archiwum Państwowe m. st. Warszawy
(APW), Urząd Wojewódzki Warszawski (UWW) 1918-1939, sygn. 2571, k.5-12.
(…) Wykaz kościołów uszkodzonych poważnie lub całkowicie zniszczonych (…)
24) Czernice pow.
przasnyski. Kościół spalony; pozostały tylko mury.
25) Chorzele pow.
przasnyski. Wieżę kościoła wysadzono w powietrze dynamitem. Wybuch ten
zniszczył prawie cały kościół. Zupełnemu zniszczeniu uległy: wieża; chór z
organem; dach; wiązanie dachowe; okna. Zakrystja i skarbiec zostały znacznie
uszkodzone.
26) Jednorożec pow.
przasnyski. Kościół ze zdrowego starodrzewu spalony.
27) Bogate pow.
przasnyski. Kościół poważnie uszkodzony; w szczycie kościoła granatami wybite 2
otwory; dwie szkarpy uszkodzone; wybito otwór w ścianie zakrystji; w ścianie
bocznej wybito duży otwór; zupełnemu zniszczeniu uległy: dach nad prezbiterium,
wielki ołtarz, ambona, chrzcielnica i organ.
28) Przasnysz pow.
przasnyski. Kościół po-kościół zupełnie zniszczony: dach i sufit zerwane,
wiązanie dachowe i belki połamane, ściany podziurawione pociskami armatnimi,
oszalowanie wewnętrzne zerwane, ołtarze i ławki zupełnie zniszczone. Kościół do
reperacji nie nadaje się.
29) Pawłowo pow. przasnyski.
Kościół zupełnie rozbity; pozostały tylko szczątki murów.
Wykaz dzwonów zabranych z kościołów (…)
19) Baranowo pow.
przasnyski. Zabrano jeden dzwon wagi 4 pudy.
20) Chorzele pow.
przasnyski. Przy bombardowaniu kościoła zniszczono 3 dzwony.
21) Jednorożec pow.
przasnyski. Przy pożarze zniszczone zostały dzwony.
Źródło: Mazowsze Północne
w XIX-XX wieku. Materiały źródłowe 1795-1956. Zebrał i przyg. Janusz
Szczepański. Warszawa-Pułtusk 1997. S. 237-239.
3.
Raport członka Komisariatu
Werbunkowego Armii Polskiej w Przasnyszu o nastrojach wśród społeczeństwa
polskiego pow. przasnyskiego po uchwaleniu aktu 5 listopada-grudzień 1916 r.
Archiwum Państwowe w Krakowie
(APK), Naczelny Komitet Narodowy (NKN), sygn. 471, k.143.
Przasnysz, dnia 14. grudnia 1916.
Nastrój ludności w
całym powiecie do budowy państwa polskiego jest na ogół bardzo dobry.
Wszyscy z upragnieniem
oczekują stworzenia rządów polskich, a tem więcej pragną przyspieszenia tej
uroczystej chwili, gdyż rządy niemieckie i ich postępowanie wobec nieszczęsnego
kraju i zubożałego narodu są bezwzględne, jak raporty posterunków niżej
wskazują.
Zaś co do
poszczególnych sfer zauważyłem:
Żydzi wcale nie żywią sympatyi
co do rządów polskich, natomiast polacy pragną, by do Rady Państwa weszli
ludzie prawego charakteru, a nie tacy, których mianuje gubernator Warszawski i
wyrażają się „jak będzie Rząd polski i Król polski wtedy wszyscy pośpieszą
w szeregi armii polskiej” dalej mówią, że dopóki widza Niemców, jako sferę
rządzącą, dopóty niewierzą, że Polska może być wolną.
Manifest 5. listopada
br. Porównują z manifestem ks. Mikołaja Mikołajewicza gdyż manifest ten
podpisali Gubernatorowie Beseler i Kuk, a nie podpisali tak ważny dokument
monarchowie centralnych państw.
Stosunek do naszych
legionistów obecnie jest bardzo dobry, jednakowoż w początkach ludność
wiejska odnosiła się bardzo niechętnie, a nawet wrogo, podejrzewając, że
legioniści są przebranemi Niemcami i przyszli brać przymusowo do wojska, którzy
mieli być użyci dla sprawy niemieckiej.
Ostatnimi czasy byłem
proszony w okolice Przasnysza na wieczorek, w którym uczestniczyli wszyscy
okoliczni obywatele dóbr ziemskich.
Początkowo traktowano
mnie dość chłodno i nie zdradzano wielkiego zaufania lecz gdy nadarzyła się sposobność
wypowiedzenia mojego zdania o doniosłości chwili obecnej, to jest o obowiązkach
Polaków wobec sprawy narodowej, jak zarazem o doniosłości powstania Legionów
Polskich.
Wówczas otworzyła się
szeroka dyskusya, z której wyłoniła się następująca rezolucya:
My wszyscy jesteśmy
nie mniej polacy i dobrzy patrioci, zrozumiemy i uznajemy doniosłość tej
chwili, jak niemniej doniosłość naszych legionów i ich znaczenie i nigdy, jak
wszyscy tu stoimy nie zostaniemy w tyle-skoro tylko sprawa dojrzeje, to jest
gdy ukształtuje się rząd polski-pójdziemy niewahając się wszyscy razem z ludem
w szeregi armii polskiej.
W potocznej mowie
żalili się na ogromne straty, które im wojna wyrządziła a w szczególności
na rekwirowanie przez Niemców, za które śmieszne otrzymywali zapłaty, a większość
z tych, rekwizycyi nawet nie chciano im kwitów dawać mówili, że Car zapłaci,
wobec czego żywią ogromną nienawiść do Niemców.
Jak niemniej z
nienawiścią patrzy się na obecna rządy mówiąc, ażeby ten nasz rząd polski
powstał, my mamy w naszem powiecie wszystko zorganizowane tak, że gdy Niemcy
ustąpią ze swych stanowisk rządzących, my obsadzimy wszystkie urzęda, a nawet
starostwa. Rozjeżdżając się nie omieszkali mnie zaprosić na wieczorek 16. Bm.,
któren odbędzie się w okolicy Przasnysza. Poznałem wielu księży, to jest
miejscowych i okolicznych, jak również mieszczaństwo Przasnysza, którzy tego
samego zdania i poglądów są, jak obywatele ziemscy (…).
Źrodło: Źródło: Mazowsze
Północne w XIX-XX wieku. Materiały źródłowe 1795-1956. Zebrał i przyg. Janusz
Szczepański. Warszawa-Pułtusk 1997. S. 249-250.
4.
Niemiecka okupacja w Przasnyszu w świetle raportu
oficera Legionów Polskich, por. Lazariewicza-Przasnysz, 28 grudnia 1916 r.
APK, NKN, sygn. 471,
k.151-152.
Przasnysz był przed
wojną bardzo schludnem miasteczkiem, liczącem około 17000 mieszkańców
przeważnie Polaków Katolików.
Dziś pozostała tu
prawie trzecia część do czego już wliczyć należy takich którzy za chlebem
przybyli tu z większych miast. Żydów mamy tu sporo a ludność katolicka odnosi
się do nich z nienawiścią i nieufnością. Żydzi też przylgnęli od razu do swoich
nowych panów i oddali się tym ostatnim i ciałem i duszą na usługi. Za to
doznają ze strony władz okupacyjnych na każdem polu poparcia; otrzymują zapomogi,
koncesje na otwarcie jatek z mięsem
wieprzowem, dostają posady w urzędach, itd. Nie wiadomo czem to należy
tłumaczyć, czy tem że władają językiem niemieckim czy tez zachowaniem się ich w
stosunku do ludności katolickiej, a z drugiej strony do władz.
Burmistrzem miasta
Przasnysza jest urzędnik niemiecki nie rozumiejący ani słowa po polsku.
Jest nieodzowną
potrzebą a obowiązkiem burmistrza żeby on był jakoby pośrednikiem miedzy
ludnością a władzami okupacyjnymi, tymczasem ludność nie może mieć do
obcokrajowca zaufania zwłaszcza gdy ten posługuje się na każdym kroku żydami.
W urzędach n.p. w Magistracie, Komendzie
Obwodu i innych, sami Niemcy lub Żydzi. Toteż ludność katolicka sarka na to i
złorzeczy zwłaszcza, że nie doznaje żadnych prawie ułatwień i dobrodziejstw ze
strony Niemców. Przeciwnie odczuwa ona władze okupacyjną jako ciężar zwracając
głównie uwagę na exploatacyę żywnościową kraju. Nie zagoiły się także jeszcze
rany z czasów bezwzględnych rekwizycyj dokonywanych przez wojska pruskie.
Rekwirowano bardzo często i to wszystko co stanęło w drodze a kwitów nie
płacono albo wcale nie wystawiano.
Również zapomóg czy to
na odbudowanie miasta czy tez innych odszkodowań ludność nie otrzymuje żadnych.
Niechęć tę spotęgowało jeszcze zarekwirowanie kilku młodych mężczyzn i nieznany
los tychże. Podobno znajdują się obecnie bądź o na robotach w Niemczach,
bądź w Cytadeli warszawskiej. Narzeka więc ludność i z wielkiem niedowierzaniem
i nieufnością odnosi się do tego co Rząd Niemiecki dla Narodu Polskiego
zdziałał lub zdziałać zamierza. Przemysł i handel stoją tu bardzo nisko.
Pierwszy ogranicza się prawie li tylko do rękodzieła a rękodzielnikami są tu
niemal tylko i wyłącznie katolicy. Wspomnieć tylko należy o fabryce cukru hr.
Krasińskiego oddaloną stąd o 12 wiorst. Handel również mały i to wyłącznie w
rękach żydów.
Kwestya oświaty nie
przedstawia się zbyt pocieszająco. W zwłaszcza z ramienia Macierzy Szkolnej
dokładają wszelkich starań aby ludności zgnębionej niewolą a wojną znękanej
„oświaty nieść kaganiec”.
Lazarewicz
Źrodło: Źródło: Mazowsze
Północne w XIX-XX wieku. Materiały źródłowe 1795-1956. Zebrał i przyg. Janusz
Szczepański. Warszawa-Pułtusk 1997. S. 254.
6.
Wykaz miejscowości, w których było od 50% do 100%
zniszczonych budowli. Powiat przasnyski.
Uwzględnione zostały w tym spisie jedynie te wsie, w których liczba
zniszczonych budowli wynosiła 50% lub więcej. O ile jednak na wsi jest
zniszczona fabryka, młyn lub kościół, to została ona podana bez względu na
procent zniszczonych budowli. Procent ten podany jest bezpośrednio po nazwie
wsi w nawiasie, o ile go brak, to wieś zniszczona w 100%. K oznacza kościół, M
młyn, a F fabrykę.
a)
Wsie.
gm. Baranowo: Bakuła (99),
Baranowo M (20), Błędowo (98), Cierpięta (99), Dyszak (79), Glinki, Guzowatka,
Kaliska, Kucieje Nowe, Ramiona, Rycica, Wola Błędowska (98), Ziomek (99).
gm. Bugzy Płoskie: Brody,
Grabowo Rżańce, Grabowo Skorupka (65), Grabowo Zawady (50), Ryki Borkowo,
Wasiły, Zygny, Wólka Zdziwojska.
gm. Chojnowo: Borkowo
Boksy (80), Borkowo Falenta M (82), Chojnowo (67), Chojnówko (62), Czernice
Borowe K (27), Dzilin (54), Grójec Jabłonowo (50), Kijewice, Kot, Kuskowo
Dzieżno (82), Mchowo, Miłoszewice Kmiece (85), Mirowo, Obrąb, Olszewiec (99),
Pierzchały Starawieś (91), Smoleń Brzęczki (94), Smoleń Daćbogi, Smoleń Poluby
(98), Smoleń Suwino, Smoleń Trzcianka, Szczepanki Nowiny, Węgra K (90), Zatogi
Cibory (67), Zbereż (98), Zembrzus Wielki (53), Żebry Koroty (69), Żebry
Marcisze (99).
gm. Dzierzgowo: Cichowo
(61), Chorąże Tańsk, Dzierzgowo Leśnicz F (36), Grzymki Tańsk M (45),
Jastrzębiec M (19), Kadzielnia (63), Kęsocha Tańsk, Kitki (95), Kostusin (54),
Krery (73), Łęczyce Stare (51), Nart (50), Orzumiech M (48), Pawłowo Kościelne
K, Pawłowo Nowe, Przedbory Tańsk (70), Regale F, Rzęgnowo M (70), Sosnówka
Tańsk (67), Szumsk, Ułaski (86), Umrotki Tańsk (75), Wasiły Tańsk, Zaboklik
Wielki (78), Zawady (65).
gm. Jednorożec: Budy
Przysieki Skarbowe, Jednorożec K M (48), Lipa (960, Lipa Obórki (550, Stegna F,
Żelazna Prywatna.
gm. Karwacz: Aut (50),
Bartniki (91), Bartniki Wygoda, Bobowo Studzieniec, Helenowo Nowe (60),
Helenowo Stare (75), Korbówka, Karpacz Rapatczyzna (50), Kobylaki Czarzaste (50), Kobylaki Szczepanki
(53), Kobylaki Włodki (67), Kuskowo, Łyszkowo, Mchówko, Mroczek M, Oględa (59),
Osówiec Kmiecy (98), Osówiec Szlachecki (98), Patołęka, Polny Młyn (80),
Przasnysz Ekonomja (68), Wójtostwo Przasnysz.
gm. Krzynowłoga Mała:
Byste Kurzyny M, Czaplice Kurki (50), Czarzaste Błotki, Dębe Wielkie, Kawęczyno
Saksary (93), Kawęczyno Selamy (79), Kawęczyno Serwatki, Krajewo Cepki, Renany
Janowięta (50), Renany Sebory (73), Renany Sadzięta M (28), Renany Zalesie (85).
gm., Krzynowłoga Wielka:
Gadaniec Barany (73), Gadaniec Chrzany (70), Gadaniec Jędryki, Gadaniec
Trojany, Gadaniec Zawisze, Przysowy, Rycice, Ulatowo Pogorzel (72), Ulatowo
Słabogóra (58).
gm. Zaręby: Brodowe Łąki
(93), Budki (92), Rachujka (50), Zaręby (96).
b)
Dwory.
gm. Chojnowo: Brzezice,
Czernice Borowe, Obrąb (75), Węgra.
gm. Dzierzgowo: Kamień
(55), Krery (55), Łęczyno Stare (50), Pawłowo Kościelne (62), Rzęgnowo (52),
Zabolklik Wielki (50).
gm. Jednorożec: Lipa (83).
gm. Karwacz: Annopol (60),
Helenowo Gadomiec, Mchówko, Ruda (87), Wandalin.
gm. Krzynowłoga Mała:
Czaplice Bąki (50), Kaki Mroczki (92).
gm. Krzynowłoga Wielka:
Gadomiec Wyraki.
Źródło: Świecki Tadeusz,
Wybult Franciszek: Mazowsze Płockie w czasach wojny światowej i powstania
państwa polskiego. 1932. S. 91-92.
Do następnego! :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz