16 sierpnia 2012

XXXVII OLIMPIADA HISTORYCZNA



Today post o OH z zeszłego roku :) Leżę w łóżku chora i wspominam piękne olimpiadowe czasy ;) Zapraszam i Was w podróż po olimpiadowym świecie! :)


Na początek terminarz "imprezy" :D

1.   Zapoznanie uczniów z założeniami Olimpiady Historycznej do 30 września 2010 r.
2. Zawiadomienie Komitetu Okręgowego przez komisje szkolne o przystąpieniu do Olimpiady do 8 października 2010 r.
3.  Eliminacje szkolne: 15 października 2010 r. eliminacje ustne. Uczniowie, którzy uzyskali w eliminacjach ustnych minimum 42 punkty przygotowują badawczą pracę pisemną na wybrany, spośród podanych na stronie OH, temat.
4.  Do 8 listopada 2010 r. komisje szkolne przesyłają do okręgów protokoły z eliminacji ustnych oraz zakodowane prace badawcze uczniów, którzy w eliminacjach ustnych uzyskali min. 42 punkty.
5. Do 6 grudnia 2010 r. szkoły zostaną poinformowane przez Komitety Okręgowe o uczniach zakwalifikowanych do eliminacji II stopnia (zawody okręgowe) oraz o miejscu i terminie zawodów.
6.   Zawody okręgowe (zawody II stopnia):
o  eliminacje pisemne 8 stycznia 2011 r.
o  eliminacje ustne 12-13 stycznia 2011 r.
7.  Przesłanie protokołów z eliminacji okręgowych oraz zestawienia statystycznego do Komitetu Głównego wraz z pracami pisemnymi i ankietami uczniów zakwalifikowanych do finału (3 pierwsze osoby) oraz uczniów dodatkowo typowanych do finału do 21 stycznia 2011 r.
8.   Zawiadomienie uczniów zakwalifikowanych do finału o miejscu i terminie eliminacji III stopnia do dnia 11 lutego 2011 r.
9.     Zawody III stopnia – finał 2-4 kwietnia 2011 r.


I tak też było ;) Ale po kolei :)


Udział w XXXVII Olimpiadzie Historycznej był naturalną konsekwencją zawodów rok wcześniej, w których tak mało mi zabrakło, by wejść do finału ogólnopolskiego ;) Najdziwniejsze jest to, że nie przygotowywałam się tak zawzięcie, jak planowałam, po prostu spokojnie czytałam, starałam się nie stresować i robić swoje ;)

ETAP SZKOLNY
Tematy pisemnych prac badawczych
1.  Nowe kierunki w badaniach archeologicznych w XX wieku.
2.  Rola kobiet w świecie hellenistycznym.
3.  Dynastia Piastów w Polsce - bilans panowania.
4.  Czasy saskie - prawda i mity.
5.  Drogi kobiet do emancypacji w XIX-wiecznej Europie.
6.  Wysiedlenia w Europie w XX wieku - zbrodnia czy historyczna konieczność?
7.  Parlament Rzeczypospolitej w XVIII wieku - sukcesy i porażki systemu demokracji szlacheckiej.
 8. Historia ukryta w nazwach mojego regionu.

Pisałam oczywiście temat ze średniowiecza :) Bibliografia liczyła 35 pozycji ;) w porównaniu do moich poprzednich prac było to naprawdę sporo, ale i temat rozległy ;)



ETAP OKRĘGOWY
Pojechałam na eliminacje pisemne do Warszawy i na etapie okręgowym spotkałam się z następującymi tematami prac:
1. Najstarsze budowle sakralne w Polsce w świetle badań archeologicznych
2. Ateny i Sparta w V w. p.n.e. – podobieństwa i różnice (polityka i społeczeństwo)
3. Kolonizacja miejska i wiejska na ziemiach polskich w XIII-XV w.
4. Polska XVII w. – triumfy i porażki
5. Rola Francji w Europie w XIX w.
6. Blaski i cienie II Rzeczypospolitej.
7. Polskie konstytucje w XX w. Próba charakterystyki i oceny.

Pisałam o kolonizacji :) temat wymarzony, lepiej nie mogłam trafić! Podobną pracę pisałam jako moją pierwszą, ćwiczeniową, gdy uczyłam się, co się z czym je :D Ocena: 5 (bardzo dobra) :) Dodało mi to skrzydeł i na eliminacjach ustnych dałam z siebie wszystko :) Bardzo pomogły mi słowa mojego nauczyciela, zapamiętałam je bardzo dobrze :) 


INTELIGENCJA TO UMIEJĘTNOŚĆ ZACHOWANIA SIĘ RUTYNOWO, SPOKOJNIE W NOWEJ SYTUACJI

I tak też się zachowałam :) Egzaminował mnie, o dziwo, tak samo jak rok wcześniej na tym samym etapie, w tym samym miejscu (tylko w innym pokoju :P), prof. Stefan Ciara :) Był jeszcze jakiś doktorant, ale nie znam go ;P
Pytania:
->z historii powszechnej, wylosowane, wybrane spośród 2 pytań na karteczce: wojny polsko-szwedzkie w XVII w.
->wylosowane z epoki: przeobrażenia gospodarcze w Polsce w XIII w. :D (hahahhahhahahah :D pisałam o tym pracę kilka dni wcześniej :D)
->pytania związanego z pracą z I etapu już nie pamiętam :P
->pytanie z listy lektur: Nauk przemożnych perła, to co rok wcześniej! :D 


Powiedziałam, że to moja ulubiona pozycja z listy książek, które przygotowałam, i pytanie było, dlaczego tak uważam :D

Jadąc na etap okręgowy, jak i ogólnopolski, należy przygotować taki druk (do pobrania tutaj). Na okręg przygotowuję się 5 pozycji, ale lepiej mieć ich 8 (przynajmniej tak było u mnie, okręg II Warszawa).


I udało się! 100% punktów i wyjazd na finał ogólnopolski z najlepszym wynikiem na Mazowszu :)

Poniżej artykuł na stronie LO im. KEN w Przasnyszu.




Artykuł w "Kurierze Przasnyskim", 25.-31.03.2011 r.

ETAP CENTRALNY
Zgodnie z zapowiedzią, dostałam pismo, powiadamiające o finale i jego harmonogramie ;)




Jechało nas duuuużo ludzi ;) ja, Kasia, Paweł, Karol, Agnieszka, Grzesiek i Piotrek ;) chyba nikogo nie pominęłam :P jak coś, to się przypomnijcie :D

Oto nasz hotel :) Dwór Prawdzica w Gdańsku-Jelitkowie ^_^











Pokój dzieliłam z Asią ze Szczecina i Leną z Łodzi, pozdrawiam dziewczyny! :)


Przechodzimy do zmagań olimpiadowych :)

Tematy prac pisemnych:
1.   Słowiańskie ośrodki władzy i kultu w świetle badań archeologicznych.
2.   Poganie i chrześcijanie w Cesarstwie Rzymskim (II-VI w.).
3.   Rycerstwo i kultura rycerska w średniowiecznej Europie.
4.   Osiemnastowieczne Prusy na drodze do europejskiego mocarstwa.
5.   Czy wspólny wróg jednoczył Polaków? Zróżnicowanie postaw politycznych w czasie powstania styczniowego i rewolucji lat 1905-1907.
6.   Traktat Ryski i polityka wschodnia II Rzeczypospolitej.
 7.   Spór o miejsce senatu w Polsce od 1918 r.


Pisałam oczywiście ze średniowiecza ;) Tekst źródłowy było to pismo Marcina V do Władysława Jagiełły (jest sporo o nim w sieci), bałam się tego najbardziej, a najlepiej mi poszło :)




Moje eliminacje ustne prowadziła 3-osobowa komisja pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Mikulskiego, Prezesa Polskiego Towarzystwa Historycznego.



Pytania:
->wylosowane: 
1) gospodarka i ustrój państwa Karola Wielkiego
2) walki o odzyskanie Pomorza Gdańskiego w XV w.
->pytanie z lektur: wyjaśnić pojęcia: koncyliarysta, heretyk, schizmatyk
reszty nie pamiętam :p   

W międzyczasie chadzałam sobie nad morze :)

A tam daleko, daleko na horyzoncie jest Sopot ;)

Bo ja nawet jak jestem tyle kilometrów od Ciebie, to myślę o Tobie nieustannie :* Bo jesteś w każdej komórce mnie :* (Czy to Sony Ericsson czy myPhone ;P) ♥ Kocham Cię, Piotrze! :* ♥
I na pewno nie żartuję, choć to był 1 kwietnia ;P nawet godzina znacząca :D
Chwila wytchnienia i wygłupów ;P

Emocje opadły, przepytywanie się zakończyło i nadszedł ten dzień, najważniejszy jak do tej pory w całej mojej edukacji ;)
W tej sali odbyło się ogłoszenie wyników i rozdanie nagród ;)


Gościem specjalnym był wicemarszałek Sejmu Stefan Niesiołowski, muszę przyznać, że wygłosił bardzo ciekawą mowę, podobała mi się ;D

Iiiiiiiiiii......


Tadam! :D



A tu kilka fotek po uroczystości :)


"Marysiu, stań sobie przy lustrze i się przeglądaj, to ja zrobię Ci zdjęcie, bo tak ładnie wyglądasz" :D



No nic nie poradzę na to, że zawsze lubiłam Władzia Jagiełłę, nawet nie wiem, czemu ;p więc zdjęcie musiało być :D
Marysieńka i Sobieski :D
Z opiekunem, Sorem Z.

Moje nagrody książkowe i autografy :D


Autograf i dedykacja od prof. Włodzimierza Lengauera (starożytność, IH UW).
Jak Niesiołowski mi pisał tę dedykację, to akurat ekipa z TVN albo TVN24, nie pamiętam już dokładnie, to kręciła :D
Dedykacja i autograf od prof. dra hab. Krzysztofa Mikulskiego, Prezesa PTH i mojego egzaminatora :)

 Co z tego wszystkiego mam?
Poznałam wspaniałych ludzi, utrzymuję z nimi kontakt nawet tyle czasu po OH :) Mam cudowne wspomnienia :) Zdobyłam nowe doświadczenia, poznałam wybitnych historyków :) Pierwszy raz jechałam polskim pociągiem (bo tak w ogóle to jechałam już, ale duńskim :P) i zwiedziłam trochę świata :) I oczywiście to, o co walczyłam, czyli:


laureaci i finaliści Olimpiady uzyskują następujące uprawnienia:
A.  otrzymują z danych zajęć edukacyjnych ocenę celującą na koniec roku szkolnego (...)
C.   laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych są zwolnieni z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego
D.  w przypadku, o którym mowa w pkt. C, na świadectwie dojrzałości zamieszcza się adnotację o uzyskanym tytule laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej, a zamiast wyniku egzaminu maturalnego z danego przedmiotu wpisuje się „zwolniony” (...)
F. zwolnienie z egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu jest równoznaczne z uzyskaniem oceny celującej
G.  uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad starających się o przyjęcie na wyższe uczelnie ustalają senaty tych uczelni

Ostatni punkt w praktyce to:
->dla finalistów 100% w rekrutacji na studia na kierunku historia
->dla laureatów 100% w rekrutacji na studia na wszystkie kierunki humanistyczne:)


A potem przysyłają zaproszenia do studiowania w Poznaniu, Gdańsku, Warszawie, Toruniu, bo jesteś olimpijczykiem :D




Warto?
WARTO! :)


Stay tuned! :)

Zapraszam też do polubienia mojej strony na facebooku :)



Całuję! :)


2 komentarze:

  1. Witam, w kwietniu będę uczestniczył w finale OH. Chciałbym się dowiedzieć jak wygląda to wszystko ze strony organizacyjnej. Jak spędzało się czas z osobami towarzyszącymi, jakość pokoi itp ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jakoś pokoi jest naprawdę na wysokim poziomie, hotel jest piękny, położony bardzo blisko morza, wystarczy przejść kawałek i już można pluskać się w Bałtyku ;) a brzegiem morza dojść aż do molo w Sopocie. Spędzanie czasu to zależy od ludzi, jakich się spotka, a robić też można wiele rzeczy, czy to oglądać filmy, czy wyjść na spacer, co się Wam zamani ;) Jakoś w pobliżu hotelu, z tego, co pamiętam, jest przystanek autobusowy, więc można jechać na miasto. Nie pamiętam, jak ma się sprawa ze sklepami w pobliżu, ale na pewno są. Jedzenie jest podawane w dużej pięknie udekorowanej sali, widać ją na zdjęciach. Śniadania i kolacje to był szwedzki stół, co do obiadu, to już nie pamiętam, jedno jest pewne, jedzenie było pyszne! Ale muszę Cię zmartwić, czasu wolnego jest naprawdę niewiele, bo większość zajmują egzaminy pisemne i ustne. Ale da radę się wyrwać, żeby trochę odpocząć lub się gdzieś przejść.

      Życzę powodzenia! :)

      Usuń